35+3 Planerat kejsarsnitt

Ja nu har vi berättat om att det blir planerat snitt för både mina och Andreas föräldrar, även Andreas syster vet (vet inte om bror hans vet däremot..) så nu känns det som om man kan ta och berätta om hela grejen här på bloggen :) Har en känsla av att det finns en heldel som inte förstår (vilket jag kan förstå att man inte gör) och andra som bara är nyfikna.

Kan börja med att säga att det inte är något nytt påhitt, vi har pratat med vår vanliga barnmorska om detta sedan start, och Andreas med inställningen att jag nog var lite fånig (som jag uppfattade det alltså, kan ha fel)  men han förstod ganska fort att den rädsla jag känner inte är minsta fånig utan snarare världigt stark, och sedan han började förstå det så stödjer han mig fullt ut :) Utan frågetecken, med inställningen att "bara Simone och bebis mår bra". Han är det underbaraste stöd jag någonsin kan tänka mig! I v33(32+) var vi till sjukhuset första gången för att träffa en Aurora-barnmorska (en barnmorska som är van att handskas med förlossningsrädda) och prata om alternativ, och ja såklart försöka få bort rädslan. Alternativen vi fick var: Planerat snitt, igångsättning med snittkontrakt, vanlig förlossning med snitt kontrakt och en helt vanlig förlossning. Vi har alltså grundligt gått igenom alla alternativ, risker, fördelar osv, både pratat hemma, läst på nätet(pålitliga sidor då), pratat med BM och AuroraBM om det. MEN dessvärre trts allt arbete är det inget förutom planerat snitt som känns bra. Vi fick med det en läkartid, för att få snittet godkänt och få prata om risker osv med en läkare så man verkligen är säker, och läkaren sade efter en stunds samtalande att hon tyckte att planerat snitt var självklar i mitt fall. Så när vi fått det godkänt av henne var det tajm att prata med narkosläkare om själva operationen (för det är ju trotsallt en stor operation) och annat sånt viktigt. Så allting är klart med datum och allt :)

Att få planerat snitt godkänt var en stor sten som föll från hjärtat! En grym lättnad! Då jag tidigare inte kunnat se att det kommer en tid efter förlossningen, då förlossningen varit en sån stor grej att det stoppat upp all annan förberedande tanke så känns det rätt underbart att börja se den delen av att få barn som verkligen räknas! Det är ju barnet som är det positiva som kommer av det hela :) (Kan tillägga att jag inte alls gillar att vara gravid, men det är ju något ont som för med sig något riktigt riktigt gott och bra^^)

Och innan någon frågar: JA, vi vet risker och sådant. Inget beslut tagit ur tomma luften utan vi har undersökt alla alternativ och sätt.

Säkert någon som funderar på varför vi inte sagt något innan, vilket jag kan förstå. Detta mycket då jag inte har haft ork att prata om det. Att bara prata med Andreas och barnmorskorna har tagit mycket kraft. Och då jag hade förväntat mig mycket mera oförstående och folk som tycker en heldel om att det är fel sov så kände vi att vi inte berättar fören vi vetat säkert. :)


Och NEJ ni kommer inte få veta datum ;) Finns två som kommer få veta (hundvakt och skjuts till sjukhuset på dagen D). Så bara att stå ut ;) Även om jag vet att vissa är riktigt nyfikna ;P Men kan iaf säga att det är mindre än en månad kvar ;D hihi

Btw ska få Andreas att skriva ur sin synvinkel med :)

/Simone

Kommentarer
Postat av: maria hammarberg

Skönt att veta att ni är nöjd mer ert val, för det är vad det är - ert val och ingen annans.

Vet vad du menar med rädsla - har ju känt lika dant med båda barnen och vet att auroraBM är underbara.(min hette/heter Birgitta L och hon är värd alla stjärnor som finns...)

Att få olika löften innan är en fördel men - jag fick ju när vi väntade Johanna ett snittlöfte - dvs om jag under förlossningens gång kände att jag inte fixar detta så kunde jag begära snitt , bara det att personalen inte lyssnade och följde vad som stod......Jag har FULL förståelse för att ni väljer snitt om rädslan nu efter många veckor är lika stark/ starkare än i början. En enorm lättnad lämnar kroppen när man känner sig säker på sin sak.



personligen tycker jag att det dock är konstigt av mödravården att inte koppla in auroraBM tidigare. Med fler samtal och mer stöd skulle ni kunnat ha beslutat om detta tidigare och fått lättnaden tidigare.

För oss med Linus kopplades auroraBM in omgående jag blev gravid igen men lite pga omständigheterna när jag fick Johanna och det kaos som följde...



Lycka till nu, njut av den sista tiden med magen, memorera varje "buff" för även om de ibland spänner och gör ont känns det skitkonstigt när de är borta.



Kramar till er alla från oss i Stöde!

2010-03-22 @ 22:03:06
Postat av: Simone

Hejsan ut med en bild på magen, så man får se hur stor du blivit, innan de e dags:) /S

2010-03-22 @ 22:24:26
URL: http://Simoneberglund.bloggagratis.se
Postat av: Bryd'n (byrd.blogg.se)

Det är SJÄLVKLART att du ska snitta om du känner att det är det bästa!

Hoppas allt går superbra och att det kommer en välskapt liten bebi :) Vilket datum sa du nu? hehe, nej jag skämtar ;) Men är grymt nyfiken ändå.



MEGAKRAM till er båda! Och till Zmirre såklart

2010-03-22 @ 23:50:17
URL: http://byrd.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv: Tack! Jag hoppas att jag får en bra AuroraBm också när jag väl blir kallad dit på samtal. Hoppas att det sker snart då rädslan växer för varje dag som går närmare förlossningen=/



Skönt för dig att du fick ett planerat snitt iaf.

2010-03-23 @ 10:51:21
URL: http://nuoriaiti.blogg.se/
Postat av: marie

Gumman vad stark du är! otroligt att du stått på dig för det du känner. Oändligt stolt över att ha en sådan stark kusin, när jag vet hur du mått innan. jätte kram på dig sötöga!

2010-03-23 @ 21:43:32
URL: http://ladybonkers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0